Instrukcja Createx Lakiery UVLS

17-05-2020

Klary UVLS są wodorozcieńczalnymi klarami, przeznaczonymi do zastosowań wewnątrz i na zewnątrz. Są stworzone na bazie akrylowopoliuretanowej żywicy alifatycznej, która jest wyjątkowo wytrzymała i świetnie przylega do malowanych powierzchni. Klary są trwałe i nie żółkną wraz z upływem czasu. Skrót UVLS oznacza Ultra-Violet Light Stabilizer. Klary chronią pokryte warstwy farb przed wpływem promieni UV. Jest to szczególnie przydatne przy pokrywaniu candy2o i innych wrażliwych barwników. Klary UVLS posiadają klasę odporności ogniowej A wg ASTM E84. Dostępne warianty to 4050 Błyszczący, 4051 Satynowy i 4052 Matowy. • 4050 to najbardziej błyszczący klar Createx • 4051 i 4052 zachowują stały poziom satyny/matu i nie nabierają połysku przy nałożeniu zbyt grubej warstwy. • 4050 cechuje najlepsza przyczepność i jest polecany również jako podkład. Klary UVLS pełnią trzy funkcje 1. Wierzchnia warstwa na napisach, kostiumach, modelach itp. • Idealne klary na wszystkie farby Createx do zastosowań innych niż automotive. • Doskonała elastyczność na kostiumach • Do zastosowań wewnątrz i na zewnątrz. Pierwszy kontakt z wodą możliwy po 48h. Pełne zanurzenie możliwe po minimum 5 dniach. • Doskonała odporność na uszkodzenia, klary (w tym matowy), wytrzymują bezpośredni kontakt bez podatności na ścieranie. • Sprawdzają się świetnie jako klary międzywarstwowe przy maskowaniu.
2. Podkład – przylega do większości podłoży za wyjątkiem silikonu. • Podkład do stosowania bezpośrednio na stopy metali w tym mosiądz i stal bez ryzyka korozji. Dla uzyskania najlepszej przyczepności do wypolerowanych, niematowanych powierzchni metalowych, należy odczekać 48h od nałożenia. • Bezpośrednio na większość plastików, w tym materiały z drukarek 3D, poliwęglany, styreny i inne. Na szczególnie trudnych do malowania plastikach, jak np. obudowy odporne na graffiti, można uzyskać najlepszą przyczepność poprzez nałożenie 4050 na niezmatowaną powierzchnię i pozostawienie na 48h do wyschnięcia. • Doskonały podkład na drewno. Zabezpiecza je bez podnoszenia zadziorów i zapobiega przesączaniu zawartych w drewnie olei i impregnatów. • Wszystkie klary UVLS mogą być użyte jako podkład, ale 4050 ma najlepsze właściwości. 3. Nośnik dla candy2o • 4050 to najlepsze medium do zmieszania ze skoncentrowanymi farbami candy2o • 4050 jest lepszym nośnikiem niż 4030 ponieważ tworzy bardziej równomierną warstwę. • Należy zmieszać 4050 3:1 z candy2o, a następnie rozcieńczyć 5-10% 4011. Mieszanie i rozcieńczanie klarów UVLS Klary UVLS rozcieńcza się dodając 5-10% 4011. • 4011 to podstawowy rozcieńczalnik do klarów UVLS • 4013 może być stosowany jako zamiennik. Spełnia m.in. wymagania South Coast AQMD Rule 1401. • Po rozcieńczeniu należy odczekać minimum 10 minut, aby rozcieńczalnik zmniejszył napięcie powierzchniowe klaru poprawiając jego przepływ i rozlewanie. • Woda destylowana lub demineralizowana może być użyta w ilości 5-10% do rozcieńczenia klarów. Większa ilość wydłuży czas schnięcia i pogorszy przyczepność.
Aplikowanie Klary UVLS mogą być nakładane pistoletem lakierniczym, aerografem lub pędzlem. Pokrycie bez dziurek można osiągnąć przy trzech średnich warstwach. • Pistolet: 1.3-1.4mm, 1.2-1.5 bar • Mini pistolet: 1.0-1.2mm, 1-1.4 bar • Aerograf: 0.5mm, 1.4-1.7 bar Warstwy powinny być średnie. Na tyle mokre, że wyglądają na błyszczące w czasie nakładania, ale nie na tyle grube, żeby zmętniały t.j. żeby nie powstały chmury w wyniku zbytniego nagromadzenia materiału. • Każda warstwa powinna mieć 13-19μm na mokro. • Jeśli powstaną chmury, należy wydłużyć czas schnięcia. • Należy unikać nadmiernej atomizacji. Najlepiej nakładać klary przy niskim ciśnieniu, aby uzyskać najlepszą przyczepność i najwyższy połysk w przypadku 4050. Zbyt suche (napylane) warstwy mają gorszą przyczepność i mniejszy połysk. Matowanie farby przed nałożeniem klarów UVLS nie jest wymagane. • Przed użyciem klarów jako podkład, najlepiej zmatować podłoże papierem o gradacji między 400, a 800 • Po matowaniu należy oczyścić podłoże rozpuszczalnikowym odtłuszczaczem, a nie zmywaczem na bazie wody. Schnięcie i utwardzanie Referencyjne czasy schnięcia i utwardzenia są podane dla temperatury 21°C i 50% wilgotności. Czasy schnięcia i utwardzenia wydłużają się wraz ze spadkiem temperatury i wzrostem wilgotności. Malowanie w temperaturze poniżej +15°C jest niezalecane. Kolejne warstwy można nakładać mniej więcej po 10-15 minutach. • Należy pozwolić poprzedniej warstwie podeschnąć – nie może być mokra. • Nie ma ograniczonego okna czasowego, w razie wątpliwości lepiej pozwolić poprzedniej warstwie schnąć dłużej. Przed maskowaniem należy odczekać 45-60 minut. • Malując na trudnych podłożach, należy wydłużyć ten czas nawet do 48h, jak np. w przypadku niematowanej przed malowaniem, polerowanej stali. Wysychanie można wspomóc ciepłym powietrzem, ale nie gorącym, ponieważ ono osłabi przyczepność. Przed polerowaniem należy odczekać min. 6h. Pełne utwardzenie następuje po ponad 48h, a całkowite zanurzanie w wodzie jest możliwe po minimum pięciu dniach.
Przechowywanie Klary UVLS nie mają terminu przydatności. Należy je przechowywać szczelnie zamknięte w chłodnym, suchym i zaciemnionym miejscu. Dla najlepszego rozpylania, przepływu i efektów, należy rozcieńczać tylko tyle klaru ile planuje się zużyć w przeciągu 12 godzin, ponieważ rozcieńczalniki 4011 i 4013 przyśpieszają wysychanie i utwardzanie pod wpływem powietrza. Kompatybilność Klary UVLS są kompatybilne jako klary i podkłady ze wszystkimi farbami Createx. • Kompatybilne jako klary i podkłady z innymi rodzajami farb, zarówno wodnymi jak i rozpuszczalnikowymi. • Zawsze należy pozwolić farbie wyschnąć i odparować przed pokryciem klarem UVLS. Czyszczenie pistoletu i aerografu Aerograf i pistolet, po użyciu po użyciu klarów UVLS, najlepiej czyścić przy pomocy płynu do czyszczenia 5618 lub rozcieńczalnika 4011. Do usunięcia podeschniętego klaru najlepiej użyć 4008 Restorer. Czyszczenie po utwardzeniu Prace pokryte klarem UVLS można czyścić po całkowitym wyschnięciu Można użyć odtłuszczacza na bazie rozpuszczalników lub bezzapachowych spirytusów mineralnych. Często wystarczy sucha szmatka. BHP Używać w dobrze wentylowanych pomieszczeniach. Unikać kontaktu z oczami. Dokładnie umyć ręce mydłem i ciepłą wodą. Nie połykać. Podczas malowania i szlifowania używać dobrze dopasowanych masek zgodnych z NIOSH/MSHA. W przypadku dostania się do oczu, przepłukać je czystą wodą przez 15min i skontaktować się z lekarzem. W celu zapoznania się z kartą charakterystyki należy odwiedzić creatextech.com